simson.hu
szocimotoros.hu
moped91.com
viktormotor.hu
simsonbolt.hu
mza-portal.de
   

      

  Akárcsak a lekvár és a befőtt, a motorok többsége is meghálálja, ha télire egy szép nyugodt helyre rakjuk pihenni, hogy aztán tavasszal elővéve maradéktalan legyen a használati élvezet. Nem mindegy azonban, hogy a több hónapos kényszerpihenőnek hogy és hol vág neki a paripa, ezért aki hosszú távra tervez kedvencével, feltétlenül olvasson tovább!


Akár tetszik, akár nem, honfoglaló őseink szerint teljesen jó volt a Kárpát-medence klímája a szélfútta sztyeppék és didergős Ural menti környék után, így aztán szépen be is húzták a kéziféket, hogy nekünk maradjon a klasszikus négy évszakos éghajlat. A tavasz-nyár-ősz kombóval nincsen gond, de sajnos itt van a tél is, amely - és most elnézést minden kedves télisport-rajongótól - motoros szemmel bizony elég elfuserált évszak latyakostul, mínuszostul, némi felsózással és kátyúveszéllyel tarkítva.

A nyafogásnak peresze nincs sok értelme, helyette inkább próbáljuk meg a lehető legjobb körülményeket biztosítani a pihenőre kárhoztatott motorunk számára, amely tavasszal garantáltan meghálálja majd az elpakolás előtti macerát. A legjobb persze az lenne, ha nem állna hónapokig a paripa egy helyben, hanem két-, háromhetente mennénk vele egy rövid kört, ám ez sajnos ritkán kivitelezhető, így marad a konzerválás.

Teli a tank

Az első megszívlelendő tanács, hogy ha már lerakjuk a vasat, akkor legalább arra figyeljünk oda, hogy a benzintank csurig legyen, ugyanis a félig üres tank oldalát szó szerint eszi a gyilkos benzingőz, amely évek múlva folyton eltömődő benzinszűrővel bosszulja meg magát. Kis odafigyeléssel nagyon jót teszünk a motorral.

Tisztán tavaszig

Szintén nem igényel túl nagy erőbedobást a motor szezonvégi letakarítása, amelytől ráadásul a közérzetünk is jobb lesz, hiszen mennyire más egy csillogó-villogó gépre ránézni a hosszú téli estéken, mint egy leharcolt koszos vaskupacra. Ennek szellemében mossuk ki a legkisebb zugokból is a nyári gurulások bogáráldozatait, az igazán igényesek pasztával lekenhetik az alu- és krómalkatrészeket, így tavasszal garantáltan úgy fog csillogni a motor, mint újkorában. A szépen letisztított járgányt érdemes még egyszer utoljára beindítani és megvárni, míg eléri az üzemi hőmérsékletét, majd fájó szívvel kihúzni a slusszkulcsot.

A gumi védelme

Ha nincs a motoron középállvány, akkor célszerű motoremelő állvány(ok)ba beruházni, hogy ezzel tehermentesítsük a gumit. Olcsóbb, de kevésbé elegáns megoldás még a motor felbakolása deszkákkal, téglákkal, igazából mindegy, hogy mivel, csak a levegőben legyen a kereke. Ha a fenti praktikák közül egyiket sem alkalmazzuk, akkor úgy védhetjük még a méregdrága gumikat, hogy egy-egy kis hungarocell, esetleg polifoamlapra állítjuk a motort. Aki semmi ilyesmire nem hajlandó, annyit még megtehet vigaszágon, hogy két-, háromhetente kicsit megmozgatja, odébb gurítja a motort, így nem egy ponton terhelődik majd a gumi tavaszig.

A macerás akkumulátor

A teletankolt, letisztított, agyonolajozott motornak sajnos még maradt egy igazi Achilles-sarka, mégpedig az akkumulátor. Az autókban-motorokban használt akkumulátorokról általánosságban elmondható (legyen zselés, savas stb.), hogy nem szeretnek teljesen lemerülni, mert ez esetben képesek azt a gonoszságot megtenni, hogy már soha nem érik el a névleges kapacitásukat, vagy ami még rosszabb, egyáltalán nem veszik majd a töltést, és bánatukban tönkremennek.

Ha tavasszal nem akarunk akksi után szaladgálni, akkor érdemes kiszerelni a télire elrakott motorból (először a negatív, majd a pozitív sarut vegyük le) és fűtött helyen tárolni, háromhetente pedig feltölteni. Ennél a procedúránál vigyázni kell arra, hogy a hagyományos autós töltők sokkal nagyobb kapacitással működnek, így ügyeljünk arra, hogy nehogy túltöltsük a megóvni kívánt akksit. A legjobban akkor járunk, ha a kiszerelt akkumulátort egy csepptöltőre kötjük, ez az okos kis berendezés ugyanis folyamatosan a maximális állapotig tölti az akkumulátort, aztán kikapcsol, majd amikor egy szint alá merül az akksi, ismét rátölt. Érdemes beruházni egy ilyen kis szerkezetbe, ugyanis jóval olcsóbb, mint egy új akksi, ráadásul hosszú évekig kényeztethetjük vele magunk és közeli motoros cimboráink akkumulátorait.