![]() ![]() |
|||||||
![]() ![]()
|
|||||||
|
simson.hu szocimotoros.hu moped91.com viktormotor.hu simsonbolt.hu mza-portal.de |
Azt mindannyian tudjuk,
hogy miért van kiemelten fontos szerepe a megfelelő
gyújtógyertya
kiválasztásának.
Alapvető, hogy
gyertyát mindig a gyártó
ajánlásának,
specifikációjának megfelelően kell
választani, ettől eltérni csak
különleges
esetekben, általában tuningolt
gépeknél
szabad. Ellenkező esetben romlik a motor
teljesítménye,
nő az üzemanyag fogyasztás,
súlyosabb
esetekben besülhet vagy átlukadhat a
dugattyú
és sorolhatnánk még a
további
kellemetlenségeket.Hogy ezeket elkerülhesd, feltétlenül szükség van a gyertyák rendszeres ellenőrzésére. (Az égés folyamán keletkező, valamint az üzemanyagban található vegyi anyagok szennyezik és a szikra kisülésekkor jelentkező eróziós hatások együttesen koptatják, rongálják az elektródákat, szóval még a legkörültekintőbb gyertyaválasztás után sem dőlhetsz hátra nyugodtan, az ellenőrzést nem lehet megúszni) De mit is lehet megtudni ránézés alapján egy gyertyáról és a motorról? Összegyűjtöttünk nektek néhány képet azokról a lehetőségekről, amik egyikével nagy valószínűség szerint szembesülni fogsz, ha ellenőrzöd a gyertyáidat. Kezdjük az ideális esettel: Gyertya normális állapota A szigetelőtest csúcs barnába hajló szürkés-fehér vagy szürkés sárga színű. Ilyenkor a motor rendben van, a megfelelő hőértékű gyertya lett beszerelve. A keverék beállítás és a gyújtás időzítése pontos. Nincs üzemanyag adalékok égéséből eredő lerakódás. ![]() Kormos, szénnel borított gyertya A
szigetelőcsúcs, az
elektróda és a ház finom,
bársonyos korom
réteggel van borítva.
![]() Ha ilyen képet mutat a gyertyád, akkor már valószínűleg észre is vetted, hogy gondok vannak az indítással, különösen hidegben. A megoldás a levegő-üzemanyag keverék beállítása,illetve a szívató és a légszűrő ellenőrzése. Olajjal
szennyezett gyertya
A szigetelőcsúcson, az elektródán és a házon fényes, szenes – kormos lerakódás látható. ![]() Tünetek: kihagy a gyújtás, nehézkes az indítás. Mi segíthet? Teljes motor felújítás,kétüteműeknél az üzemanyag keverék beállítása és természetesen a gyertyák cseréje. Ólom lerakódásos gyertya A szigetelőcsúcson helyenként sárgás-barnás, esetleg zöldbe hajló bevonat figyelhető meg. Ilyet az ólom tartalmú üzemanyagok használata eredményezhet vagy esetleg az, ha tartósan használaton kívüli időszak után fokozott terhelésnek van kitéve a motor. Mivel
fémtartalmú a
keletkezett bevonat, így vezetővé
válhat és
ilyenkor a gyújtás
kimaradását
eredményezheti.
Ilyen esetben nem marad más megoldás, mint a gyertyák cseréje, tisztítással próbálkozni értelmetlen. Gyertya kiterjedt ólom lerakódással A
szigetelőcsúcson vastag
sárgás-barnás, esetleg zöldbe
hajló
bevonat képződött.
Az elváltozás okai az előzővel megegyezők, mint ahogy a tünetek és probléma megoldása is. ![]() Kiterjedt hamu lerakódás a gyertyán Az ilyen jellegű elváltozásokat és hamu alakzatokat általában az üzemanyag és olajadalékok égéstermékei hozzák létre. A hamu beboríthatja a teljes elektródát és a szigetelőcsúcsot is – rosszabb esetben az égéstérben is megjelenik. Így mondanunk sem kell, hogy elég komoly gondokat okozhat a motorban, amellett, hogy az gyújtás kontrollálatlan lesz, gyakorivá válik az öngyulladás. ![]() |
||||||
|
|
|||||||
|
|
|||||||