simson.hu
szocimotoros.hu
moped91.com
viktormotor.hu
simsonbolt.hu
mza-portal.de
   

      
Azt mindannyian tudjuk, hogy miért van kiemelten fontos szerepe a megfelelő gyújtógyertya kiválasztásának.

Alapvető, hogy gyertyát mindig a gyártó ajánlásának, specifikációjának megfelelően kell választani, ettől eltérni csak különleges esetekben, általában tuningolt gépeknél szabad. Ellenkező esetben romlik a motor teljesítménye, nő az üzemanyag fogyasztás,  súlyosabb esetekben besülhet vagy átlukadhat a dugattyú és sorolhatnánk még a  további kellemetlenségeket.
Hogy ezeket elkerülhesd, feltétlenül szükség van a gyertyák rendszeres ellenőrzésére.

(Az égés folyamán keletkező, valamint az üzemanyagban található vegyi anyagok szennyezik és a szikra kisülésekkor jelentkező eróziós hatások együttesen koptatják, rongálják az elektródákat, szóval még a legkörültekintőbb gyertyaválasztás után sem dőlhetsz hátra nyugodtan, az ellenőrzést nem lehet megúszni)
De mit is lehet megtudni ránézés alapján egy gyertyáról és a motorról?
Összegyűjtöttünk nektek néhány képet azokról a lehetőségekről, amik egyikével nagy valószínűség szerint szembesülni fogsz, ha ellenőrzöd a gyertyáidat.

Kezdjük az ideális esettel:

Gyertya normális állapota

A szigetelőtest csúcs barnába hajló szürkés-fehér vagy szürkés sárga színű. Ilyenkor a motor rendben van, a megfelelő hőértékű gyertya lett beszerelve. A keverék beállítás és a gyújtás időzítése pontos. Nincs  üzemanyag adalékok égéséből eredő lerakódás.



A fenti esetben örülünk, de csak a fentiben, most következzen egy jó hosszú sor problémára utaló gyertya állapot. Annyi lesz belőle, hogy több részletben fogjuk összeszedni őket.

Kormos, szénnel borított gyertya

A szigetelőcsúcs, az elektróda és a ház finom, bársonyos korom réteggel van borítva.



Ennek oka a nem megfelelő keverék beállítás, a keverék túl dús, a levegőszűrő elkoszolódhatott, a szívató nem működik rendesen illetve manuális szívatót túl sokáig húztad. Előfordulhat még abban az esetben is, ha túlnyomó részt rövid távon használod a gépet vagy nem megfelelő hőértékű, túl „hideg” gyertyát szereltél be.
Ha ilyen képet mutat a gyertyád, akkor már valószínűleg észre is vetted, hogy gondok vannak az indítással, különösen hidegben.
A megoldás a levegő-üzemanyag keverék beállítása,illetve a szívató és a légszűrő ellenőrzése.

Olajjal  szennyezett  gyertya
A szigetelőcsúcson, az elektródán és a házon fényes, szenes – kormos lerakódás látható.


Ennek oka , hogy túl sok  olaj jut az égéstérbe. Az olaj szintje túl magas, illetve a gyűrűk  túlságosan kopottak. Kétüteműeknél nem megfelelő az olaj aránya a keverékben.
Tünetek: kihagy a gyújtás, nehézkes az indítás.
Mi segíthet? Teljes motor felújítás,kétüteműeknél az üzemanyag keverék beállítása és természetesen a gyertyák cseréje.

Ólom lerakódásos gyertya

A szigetelőcsúcson helyenként sárgás-barnás, esetleg zöldbe hajló bevonat figyelhető meg.
Ilyet az ólom tartalmú üzemanyagok használata eredményezhet vagy esetleg az, ha tartósan használaton kívüli időszak után fokozott terhelésnek van kitéve a motor.


Mivel fémtartalmú a keletkezett bevonat, így vezetővé válhat és ilyenkor a gyújtás kimaradását eredményezheti.
Ilyen esetben nem marad más megoldás, mint a gyertyák cseréje, tisztítással próbálkozni értelmetlen.

Gyertya kiterjedt ólom lerakódással

A szigetelőcsúcson vastag sárgás-barnás, esetleg zöldbe hajló bevonat képződött.
Az elváltozás okai az előzővel megegyezők, mint ahogy a tünetek és probléma megoldása is.





Kiterjedt hamu lerakódás a gyertyán

Az ilyen jellegű elváltozásokat és hamu alakzatokat általában az üzemanyag és olajadalékok égéstermékei hozzák létre. A hamu beboríthatja a teljes elektródát és a szigetelőcsúcsot is – rosszabb esetben az égéstérben is megjelenik. Így mondanunk sem kell, hogy elég komoly gondokat okozhat a motorban, amellett, hogy az gyújtás kontrollálatlan lesz, gyakorivá válik az öngyulladás.



Ilyen esetben először a motort kell rendbe hozni, cserélni kel a gyertyát és motorolajat kell váltani.